loading...
سایت تفریحی بانو 98
س.م.م بازدید : 175 دوشنبه 12 مرداد 1394 نظرات (0)

 

همه چیز در مورد روش پخت بوقلمون

              مجموع :آموزش آشپزي

 

 

 

 

نکاتی برای پخت بوقلمون,جدول پخت بوقلمون,زمان پخت بوقلمون,نکات مهم آشپزی

آموزش آشپزی,اموزش اشپزی,پخت انواع غذا,آموزش پخت انواع غذا,سایت آشپزی,طرز پخت انواع غذا,آموزش تصویری آشپزی,نکات مهم آشپزی,نکات مهم در آشپزی,گوشت بوقلمون را چطوری درست کنیم؟,بهترین روش پخت بوقلمون,روش پخت بوقلمون,راهنمای پخت بوقلمون,راهنمای خرید بوقلمون,چاشنی های پخت بوقلمون,نکاتی برای پخت بوقلمون,جدول پخت بوقلمون,زمان پخت بوقلمون,نکات مهم آشپزی

 

پخت یک بوقلمون کامل و بی عیب و نقص حتی برای بزرگترین سر آشپز ها هم کاری پر استرس است. در این مقاله راهکار ها و نکاتی برای پخت یک بوقلمون خوشمزه ارائه می گردد. امیدوارم با بکار گیری آنها در آشپزی خود موفق باشید.

انتخاب بوقلمون
استفاده از مواد با کیفیت آشپزی را ساده می کند. وقتی که بوقلمون را سفارش می دهید برای هر نفر نیم کیلو گرم در نظر بگیرید. همچنین برای کسانیکه خوراک بیشتری دارند می توانید دویست گرم اضافه تر در نظر بگیرید. البته اندازه یخچال و فر خود را هم در نظر بگیرید.

 

 

روش پخت بوقلمون,راهنمای پخت بوقلمون,راهنمای خرید بوقلمون,چاشنی های پخت بوقلمون

 

لوازم مورد نیاز برای پخت بوقلمون
بسته به روش پخت ابزار مورد نیاز شما متفاوت است اما در اینجا نکاتی ارائه می شود که دانستن آن خالی از لطف نیست.
یک سینی فر بزرگ که بتوانید یک بوقلمون با اندازه مورد نظر خود را در آن جا دهید.
سیخ مناسب برای اینکه پاهای بوقلمون را ثابت نگه دارید و ظاهر خوبی داشته باشد.
فویل برای اینکه بوقلمون را دور دور آن بپیچید تا در فر رطوبت خود را حفظ کند.
چرتکه برای مالیدن کره ذوب شده به بوقلمون
صافی برای اینکه آب بوقلمون را صاف کنید.
یک ست چاقوی خوب برای بریدن بوقلمون
دماسنج گوشت

رفتار مطمئن با بوقلمون!
هر آنچه با بوقلمون تماس دارد باید تمیز باشد و چاقویی که استفاده می کنید نباید به خوراک دیگری آغشته شده باشد و مطمئن شوید دماسنج گوشت شما عدد درستی را نمایش می دهد.

 

 

گوشت بوقلمون را چطوری بپزیم؟,گوشت بوقلمون را چطوری درست کنیم؟,بهترین روش پخت بوقلمون

 

چاشنی بزنیم یا نه؟
استفاده از چاشنی می تواند یکی از برتری های پخت بوقلمون باشد. توصیه من این است که چاشنی و بوقلمون را جداگانه پخت نمایید سپس چاشنی را در 30 دقیقه پایانی پخت داخل شکم آن اضافه نمایید.

نکاتی برای چاشنی زدن
به ازای هر نیم کیلو بوقلمون در حدود یک فنجان چاشنی می توان در نظر گرفت.
با اضافه کردن چاشنی زمان پخت افزایش می یابد 5 تا 7 دقیقه به ازای هر نیم کیلو گرم بوقلمون

هیچگاه بوقلمون را زودتر از موعد چاشنی نزنید.
اگر به بوقلمون خود آب نمک می زنید توصیه نمی شود چاشنی بزنید چون چاشنی نمک زیادی جذب می کند.

اگر چاشنی نمی زنید می توانید مقداری گیاهان تازه که خیلی ریز نشده باشد به آن اضافه نمایید. با کرفس، پیاز و هویج داخل شکم آن را پر نمایید تا طعم بهتری به بوقلمون شما بدهید.

همه چیز درباره آب نمک زدن
آب نمک کمک می کند بوقلمون شما رطوبت بیشتری داشته باشد و با کمترین زحمت به آن طعم مناسب بدهید. برای خیساندن بوقلمون در آب نمک یک قابلمه بزرگ نیاز دارید که بوقلمون را داخل آن گذاشته و از آب نمک پر کنید سپس این قابلمه را در یخچال بگذارید به مدت دو ساعت بماند. بوقلمون شما باید کاملا در آب نمک غرق گردد.

 

پاک سازی گوشت بوقلمون,تمیز کردن گوشت بوقلمون,پخت انواع غذا با گوشت بوقلمون,شیوه های پخت بوقلمون

 

می توانید بوقلمون را چندین ساعت یا حتی از شب تا صبح در آب نمک بخیسانید. این کار معمولا برای پرنده ها و بوقلمون های کوچک قابل انجام است ولی برای بوقلمون های بیش از 10 کیلوگرم اینقدر قابلمه شما سنگین می شود که این کار غیر عملی به نظر می رسد. نسبت آب نمک هم به این صورت است که به ازای هر 4 لیتر آب یک فنجان نمک لازم است.


گردن و جگر را از داخل شکم بوقلمون خارج کنید. سپس بوقلمون را در داخل آن بخوابانید تا خوب در محلول آب نمک غرق شود. اگر می خواهید از شب تا صبح بوقلمون را در آب نمک بخوابانید باید از نصف فنجان نمک بجای یک فنحان استفاده نمایید. اگر از نمک تصفیه شده استفاده می کنید بهتر است تا 30 درصد نمک بیشتری استفاده کنید چون این نمک چگالی کمتری دارد.

وقتی که بوقلمون را در آب نمک می خوابانید ممکن است آب گوشت بوقلمون شما شور تر از ذائقه شما باشد بهمین دلیل بهتر است از نمک کم سدیم استفاده کنید.

نکته های عمومی در پخت بوقلمون
همیشه دل و جگر بوقلمون را قبل از چاشنی زدن و کباب کردن خارج کنید.
بوقلمون را تازه از بازار بگیرید و بپزید اگر بوقلمون یخ زده از بازار تهیه کردید باید آنرا دو روز در یخچال بگذارید تا کاملا یخ آن باز شود هیچگاه بوقلمون یخ زده را در دمای اتاق قرار ندهید.

بوقلمون را یک ساعت قبل از پخت از یخچال خارج نمایید.

قبل از کبابی کردن بوقلمون با دست و دلبازی به آن کره بمالید تا هم خوشرنگ تر شود و هم طعم خوبی داشته باشد.
فقط قبل از کبابی کردن آنرا چرب کنید. اگر بعدا به آن کره اضافه کنید آن حالت ترد را نخواهد داشت.

در قابمله یا تابه ای که در آن بوقلمون را قرار می دهید آب مرغ بریزید. در صورتی که آب مرغ در اختیار ندارید می توانید آب لیمو یا آبغوره اضافه کنید البته مراقب باشید بوقلمون شما مزه ترشی نگیرد.

در یک ساعت اول پخت سینه بوقلمون رو به پایین باشد.

اگر از یک دماسنج مخصوص گوشت استفاده کنید بهتر است. در این صورت دمای تمام قسمت ها گوشت باید به 165 درجه فارنهایت معادل 75 درجه سانتیگراد باشد.


آب گوشت را نگه دارید تا آنرا داخل شکم بوقلمون بریزید.

اجازه دهید بوقلمون بعد از پخت 30 دقیقه ای استراحت کند. اینکار باعث می شود آب گوشت شما در تمام قسمت های بوقلمون کامل تقسیم شود.

چدول پخت بوقلمون
جدول های مختلفی در اینترنت برای زمان پخت بوقلمون وجود دارد که بسته به اندازه آن این زمان متفاوت است. اما زمان پخت به چندین عامل بستگی دارد که از آن جمله می توان به دمای بوقلمون زمانی که آنرا در داخل فر قرار می دهید، میزان دقت فر، شکم پر بودن یا نبودن بوقلمون، دمای فر، ارتفاع و ضخامت سینی فر و این که چقدر در فر را باز و بست می کنید می توان اشاره کرد.

بیشتر دستور پخت های بوقلمون دمای فر بین 325 درجه فارنهایت تا 375 درجه فارنهایت (160 تا 190 درجه سانتیگراد) را توصیه می کنند. یکی از چالش های آشپزها در پخت بوقلمون پخت کامل گوشت سینه و ران به صورت همزمان است چون این دو زمان پخت یکسانی ندارند. با استفاده از یک دمای متوسط به شما اطمینان می دهد که همه قسمت های بوقلمون به خوبی خواهد پخت.

همچنین تا زمانیکه از گوشت بوقلمون تازه و بدون هیچ افزودنی استفاده کنید بوقلمون شما سریعتر خواهد پخت. وقتی که بوقلمون کامل بپزد تمام قسمت های آن باید به 160 درجه فارنهایت معادل 70 درجه سانتیگراد برسد.


جدول زمان پخت بوقلمون
وزن بوقلمون به کیلوگرم     زمان لازم برای کباب کردن به ساعت
4 تا 6     2 تا 3.5
6 تا 8     3 تا 4
8 تا 10     4 تا 5
10 تا 12     5 تا 6
12 تا 15     بیش از 6 ساعت

س.م.م بازدید : 424 دوشنبه 12 مرداد 1394 نظرات (0)

 

روش هاي نگه داري مواد غذايي,راه و روش هاي نگه داري مواد غذايي,جلوگيري از خراب شدن غذاها,جلوگيري از خراب شدن مواد غذايي,دفن مواد غذايي در زير خاك,روش هاي جلوگيري از فاسد شدن مواد غذايي در زمان هاي قديم,جلوگيري از فاسد شدن مواد خوراكي,بهترين راه هاي نگه داري غذا,نگه داري غذايي كه زود فاسد ميشوند,

چگونگی نگهداری و مصرف غذا در تابستان

 

معمولاً در تابستان به دلیل گرمای هوا شرایطی فراهم می شود كه بیماری های روده ای، مسمومیت های غذایی و سایر بیماری هایی كه از طریق غذا منتقل می شوند، به صورت گسترده ای شیوع پیدا می كنند.

 

شواهد نشان می دهد، اغلب بیماری های روده ای كه با اسهال، استفراغ، دل درد و ناراحتی های گوارشی همراه هستند، در اثر مصرف غذاهای آلوده به وجود می آیند. حتی اگر از بیماران درباره مسمومیت سئوال شود، علت آن را مصرف غذاهای آلوده می دانند.    

 

غذا ممكن است در رستوران های بین راهی یا در اثر بی دقتی در نگهداری درست مواد غذایی در منزل آلوده شود. بنابراین علت شیوع این گونه بیماری ها، عدم رعایت صحیح مسائل بهداشتی در زنجیره ی تهیه تا مصرف غذا است و چنانچه در هر یك از این مراحل مشكلی به وجود آید، باعث فساد مواد غذایی می شود .

 

همه مواد غذایی در فصل گرما برای ما خطر ناك نیستند. معمولاً آن دسته برای ما مشكل به وجود می آورند كه در هوای گرم و به طور كلی شرایط تابستان، فرصت مناسبی برای رشد و نمو انواع میكروارگانیسم ها فراهم كنند.

 

به طور كلی می توانیم بگوییم، هر نوع ماده ی غذایی كه آب بیشتری داشته باشد یا آب مورد استفاده ی میكروارگانیسم ها در آن فراهم باشد، شرایط مناسب تری برای فساد غذا فراهم می كند. گوشت، شیر و س ایر مواد لبنی از دسته مواد غذایی هستند. همان اندازه كه این مواد غذایی برای ما لازم و ضروری هستند، به همان میزان هم مورد علاقه ی شدید میكروارگانیسم ها می باشند.

 

این مواد به عنوان منبع غذایی برای تكثیر میكروارگانیسم هایی به شمار می روند كه باعث فساد مواد غذایی و خطرات اقتصادی و بهداشتی برای ما می شوند.

 

گرمای تابستان بین 20 تا 40 درجه متغیر است، یعنی دقیقاً درجه ی حرارت مناسب برای رشد میكروب ها. وقتی ما ماده ی غذایی فساد پذیر را در این درجه ی حرارت قرار می دهیم ، در حقیقت خودمان شرایطی را فراهم كرده ایم تا غذا فاسد شود. پس مراقب رعایت مسائل بهداشتی باشید زیرا تمام اصول بهداشت به شرایط بیولوژیك میكروب ها برمی گردد.

 

بهداشت مواد غذایی همین است كه بررسی كنیم" میكروارگانیسم ها به چه موادی علاقمند هستند و چه شرایطی برای رشد آنها لازم است كه ما آن شرایط را برای رشد آنها نامساعد كنیم."

 

به عنوان مثال برخی میكروارگانیسم ها برای تكثیر نیاز به اكسیژن دارند و ما باید شرایطی را فراهم كنیم تا مواد غذایی، اكسیژن مورد نیاز را برای آنها نداشته باشند، یعنی محیطی عاری از اكسیژن برای آنها فراهم كنیم. به همین دلیل انواع گوشت ، سبزیجات و غیره را به صورت كنسرو در می آوریم  تا محیطی فراهم كرده باشیم كه میكروارگانیسم های هوازی نتوانند در آن رشد كنند.

 روش هاي نگه داري مواد غذايي,راه و روش هاي نگه داري مواد غذايي,جلوگيري از خراب شدن غذاها,جلوگيري از خراب شدن مواد غذايي,دفن مواد غذايي در زير خاك,روش هاي جلوگيري از فاسد شدن مواد غذايي در زمان هاي قديم,جلوگيري از فاسد شدن مواد خوراكي,بهترين راه هاي نگه داري غذا,نگه داري غذايي كه زود فاسد ميشوند,

چگونگی نگهداری و مصرف غذا در تابستان

 

نوعی از میكروارگانیسم ها بدون اكسیژن رشد می كنند. ما باید این نوع میكروب ها را شناسایی كرده و محیط نامساعدی برای رشد آنها فراهم كنیم. علت اینكه توصیه می شود قوطی كنسروهای باد كرده را مصرف نكنیم، همین موضوع است. اگر قوطی كنسرو باد كرده باشد ، نشان می دهد داخل كنسرو ( در شرایط بی هوازی) امكان رشد بعضی میكروب ها وجود داشته است. این میكروب های بی هوازی در اثر رشد، علاوه بر فاسد كردن ماده ی غذایی، گازی هم به وجود می آورند كه این گاز باعث فساد مواد غذایی می شود. همچنین سمی ( سم بوتولیسم) را ترشح كنند كه برای انسان بسیار خطرناك است.

 

توصیه ما این است كه از مصرف قوطی های باد كرده و زنگ زده به طور جدی خود داری كنید زیرا در اثر زنگ زدگی قوطی ها، این گاز ممكن است خارج شود و علامت فساد را متوجه نشویم. همچنین برای خنثی كردن سموم مترشحه از این میكروب ها، دستورالعملی داریم كه روی كنسروها قید شده است.

 

برای از بین بردن این میكروب ها، كنسر را باید 15 دقیقه در آب داغ جوشاند. این 15 دقیقه همان زمان مناسب برای خنثی كردن سم های مترشحه است. مهم ترین آن سم ها، سم میكروب كلستریدیوم بوتولینم (Clostridium botulinum) است كه منجر به مسمومیت بسیار خطرناك و كشنده بوتولیسم می شود.

 

عامل دیگر گرمای تابستان است . باید شرایطی را فراهم كنیم كه این درجه ی حرارت برای میكروب ها مناسب نباشد؛ یعنی باید درجه ی حرارت را پایین بیاوریم، به نحوی كه میكروب ها نتوانند در آن رشد كنند. لذا در این قسمت روش استفاده از سرما برای نگهداری مواد غذایی مطرح می شود.

 

این روش سالهاست كه در بین مردم رایج شده  و امروزه در تمام منازل، داشتن یخچال از واجبات زندگی به شمار می رود. همچنین برای نگهداری طولانی مدت موا غذایی، استفاده از روش فریزكردن در دمای زیر صفر درجه معمول شده است. علاوه بر عامل سرما، استفاده ی صحیح از یخچال نیز بسیار اهمیت دارد. نوعی از میكروارگانیسم ها وجود دارند كه در شرایط یخچال هم قادر به زندگی و رشد هستند. اینها میكروب های سرما دوستی هستند كه گاهی باعث فساد مواد غذایی داخل یخچال مثل میوه ها و گاهی اوقات كره می شوند. به دلیل وجود همین میكروب های سرما دوست است كه توصیه می كنیم شیر پاستوریزه را حداكثر تا 48 ساعت داخل یخچال مصرف كنید. زیرا بعد از 48 ساعت میكروب های سرما دوست در یخچال رشد كرده و باعث ترشیدن شیر می شوند.

 

گوشت هم ماده ی غذایی دیگری است كه اگر به شكل صحیح در یخچال نگهداری نشود، به وسیله ی میكروب های سرما دوست خیلی زود فاسد می شود.

 

علاوه بر استفاده از سرما، گرما نیز عامل مهمی برای از بین بردن میكروب ها می باشد. پختن مواد غذایی، پاستوریزه كردن مواد غذایی مثل شیر و مواد غذایی دیگر، همچنین استفاده از دمای 70  درجه سانتیگراد می تواند میكروب های بیماری زا را از بین ببرد.

 

اگر مواد غذایی را در منزل تهیه می كنید، یا باید به صورت سرد در یخچال و سردخانه نگهداری كنید، یا در درجه ی حرارت بالای 60 درجه قراردهید.

روش هاي نگه داري مواد غذايي,راه و روش هاي نگه داري مواد غذايي,جلوگيري از خراب شدن غذاها,جلوگيري از خراب شدن مواد غذايي,دفن مواد غذايي در زير خاك,روش هاي جلوگيري از فاسد شدن مواد غذايي در زمان هاي قديم,جلوگيري از فاسد شدن مواد خوراكي,بهترين راه هاي نگه داري غذا,نگه داري غذايي كه زود فاسد ميشوند,

نگهداری مواد غذایی پخته و آماده شده در درجه ی حرارت 20 تا 40 درجه ی تابستان، مهم ترین عامل برای رشد و نمو میكروب ها و در نهایت ایجاد مسمومیت های غذایی ناشی از مصرف این گونه غذاها است كه شاید شایع ترین مسمومیت ها از این جا ریشه بگیرند.

 

عامل دیگر برای نگهداری مواد غذایی،PH مناسب است. میكروب ها درPH اسیدی یا قلیایی بالا نمی توانند رشد كنند. استفاده از ترشی میوه ها نیز به همین دلیل است كه در آن با استفاده از سركه، محیطی با PH اسیدی و نامناسب برای رشد میكروب ها فراهم می شود. بنابراین ترشی، خیار شور یا نمك سود كردن مواد غذایی می تواند مفید باشد. قابل ذكر است كه آب موجود دراین مواد غذایی مثل ترشی نمی تواند مورد استفاده ی میكروب ها قرار گیرد، زیرا آب مورد استفاده آن ها آب آزاد است.

 

استفاده از لیموترش، آب لیمو یا غذاهایی كه دارای ترشی می باشند، اصولاً برای تابستان مناسب تر هستند، زیرا محیط دستگاه گوارشی را اسیدی كرده و جلوی رشد میكروب های مختلف را می گیرند. به همین دلیل مصرف آب لیمو و شربت آن را در تابستان توصیه می كنیم .

 

استفاده از آش آبغوره یا غذاهای اسیدی دیگر در مناطق گرمسیر نیز به همین دلیل است. نوشیدن دوغ های ترش بعد از غذاهای گوشتی نیز برای جلوگیری از رشد میكروب های بیماری زا در دستگاه گوارشی مناسب هستند.

 

روش دیگر برای جلوگیری از رشد میكروب های بیماری زا، خشك كردن مواد غذایی و گرفتن آب مورد استفاده ی میكروب ها از مواد غذایی است. با توجه به این نكته مصرف خشكبار و گوشت هایی كه آب آنها گرفته شده، در تابستان سالم تر هستند.

 

رعایت اصول بهداشتی در تابستان بسیار مهم است. نكته ی بسیار مهمی كه همه ی ما باید به آن توجه كنیم این است كه، مواد غذایی را در مجاورت هوا قرار ندهیم، زیرا انواع میكروب ها از طریق باد و گردش هوا انتقال پیدا می كنند.

 

بنابراین اگر مواد غذایی را بدون درپوش در معرض هوا قرار دهیم، مواد غذایی توسط میكروارگانیسم هایی كه در هوا هستند و یا به وسیله ی حشراتی مثل سوسك و مگس كه عامل انتقال میكروب های مختلف هستند آلوده می شوند. برای جلوگیری از انتقال میكروب ها بهتر است مواد را حتماً با یك لفاف( پوشش) بپوشانیم. حتی مواد غذایی داخل یخچال نیز باید درپوش داشته باشند، زیرا در یخچال هم گردش هوا باعث تغییر بافت مواد غذایی می شود.

 

متاسفانه در برخی قصابی ها و رستوران ها دیده می شود كه گوشت را بدون لفاف و در هوای آزاد آویزان كرده اند و همان طور كه گفته شد این شیوه ی نگهداری مواد غذایی به خصوص در تابستان باعث انتقال انواع میكروب های بیماری زا از محیط و حشرات به گوشت می شود.

 

س.م.م بازدید : 219 سه شنبه 06 مرداد 1394 نظرات (0)

درست کردن مربا با میوه,پخت مربا با میوه,پخت غذا با به,مربای به,طرز درست کردن مربای به,تهیه مربای به,درست کردن مربای به,نحوه درست کردن مربای به,مواد لازم برای مربای به,آموزش آشپزی,سایت آشپزی,طرز تهیه انواع مربا,پخت مربا,نحوه پخت مربا به

پخت مربای به | آموزش مربا سازی | marmalade

مواد لازم :

به  4 عدد ( یک کیلوگرم )
 شكر 1 الي 1/5 كيلو
 آب به ميزان لازم
 عرق هل و دارجين يا گلاب به میزان لازم
 گردوي خرد شده  به ميزان لازم

طرز تهیه :
به را تكه تكه كرده و برشهاي نازكي به آن بدهيد و در آب و شکر بريزيد و روي حرارت بگذاريد وقتي به جوش آمد حرارت را كم كنيد تا آرام آرام پخته شود .درب ظرف را از همان اول بگذاريد اين امر موجب تغيير رنگ به ميشود و تقريباً قرمز رنگ ميشود وقتي كاملاً خوشرنگ شد و غلظت شهد مناسب شد به آن گلاب و عرق هل يا عرق دارجين و يا مخلوطي از هر سه را اضافه كنيد . و حرارت را خاموش كنید.

پخت مربا‌ | مربای به | درست کردن مربا

 

مربای به اگر خوب تهیه شود بسیار خوشرنگ و زیبا می شودکه در ضمن خیلی خوشمزه هم هست در غیر این صورت قهوه ای رنگ و حالت له شده به خود میگیرد .

س.م.م بازدید : 169 سه شنبه 06 مرداد 1394 نظرات (0)

آموزش آشپزی,اموزش اشپزی,پخت انواع غذا,آموزش پخت انواع غذا,سایت آشپزی,طرز پخت انواع غذا,آموزش تصویری آشپزی,نکات مهم آشپزی

 

مربای کپک زده | Mould jam

درباره ما
سایت تفریحی بانو 98
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1272
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 115
  • آی پی امروز : 70
  • آی پی دیروز : 45
  • بازدید امروز : 94
  • باردید دیروز : 162
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 13
  • بازدید هفته : 478
  • بازدید ماه : 3,188
  • بازدید سال : 23,230
  • بازدید کلی : 884,816
  • آمار