loading...
سایت تفریحی بانو 98
س.م.م بازدید : 334 شنبه 10 مرداد 1394 نظرات (0)

آشنایی با مضرات کلر آب استخر بر سلامت پوست و مو

.

کلر موجود در آب استخرها موجب بروز و تشدید علائم بیماری های آسم و آلرژی می شود. کلر موجود در آب استخرهای سرپوشیده به شکل بخار درآمده و حتی اگر شناگران به داخل آب هم نروند، محیط استخر موجب بروز و تشدید علائم آسم خواهد شد.

.

عوارض کلر استخر بر پوست و مو

عوارض کلر استخر بر پوست و مو

.

 

.

کلر گازی است دارای بوی تند و زننده و به رنگ سبز متمایل به زرد. موارد استفاده کلر در صنعت زیاد بوده و عبارتند از: تولید پودرهای سفید کننده، در صنایع کاغذ سازی و نساجی، ماده ضد عفونی کننده جهت ضد عفونی کردن آب آشامیدنی، استخرها و مواد زائد، تهیه ترکیب‏های کلر دار آلی و معدنی و کلرید فلزی، تولید حلالها و حشره کش‏ها، پلیمرها و ماده خنک کننده. کلر و مواد ضدعفونی کننده که عموما در استخرها برای حفظ بهداشت آب و جلوگیری از بیماری های مسری به کار می رود، پس از واکنش با مواد موجود یا بدن افراد شناگر، به گازهایی تبدیل می شود که برای مجاری تنفسی سمی است و در فضای استخرهای سرپوشیده به شدت تجمع می کند که تنفس این مواد، عاملی برای بروز بیماری های تنفسی خواهد بود. بسیاری از استخرها از میزان زیادی کلر برای پیشگیری از بیماری‌ها استفاده می‌کنند که خطرات زیادی برای سلامتی دارد. حتی برخی استخرها از وایتکس استفاده می کنند که محرک شدیدی برای بیماران تنفسی است و منجر به بروز علائم آسم و آلرژی در افرادی که دارای مشکلات تنفسی نیستند نیز می‌شود به طوری که عوارض آن بسیار شدیدتر از کلر است.

کلر در آب استخرهای سرپوشیده به شکل بخار در می آید و حتی اگر شناگران به داخل آب هم نروند فضای آن موجب بروز و تشدید علایم آسم خواهد شد. مردان این امکان را دارند که از استخرهای روباز استفاده کنند و کمتر در معرض مشکلات تنفسی قرار گیرند. میزان مصرف کلر از نظر بهداشتی استانداردهای مشخصی را دارد. مصرف کم کلر در آب استخرها باعث ازدیاد میکروب و قارچ می شود. از سوی دیگر استفاده زیاد آن عامل تشدید کننده و بروز آلرژی نظیر عطسه، آبریزش بینی، خارش و گرفتگی بینی و در بیماران آسم موجب خس خس، تنگی نفس و سرفه است.

افراد داری بیماری های تنفسی نباید به استخر بروند و در صورت استفاده از آن از استخرهای روباز استفاده کنند. اگر شدت حساسیت افراد به آب استخرها کم باشد، به طوری که به سرعت برطرف شود و بیمار را آزار ندهد موضوع مهمی نیست، اما اگر میزان حساسیت تنفسی زیاد باشد، باید از این ورزش اجتناب کنند تا دچار مشکل نشوند.

پزشکان متخصص طب ورزش و مسئولین باید نظارت بیشتر بر روی بهداشت استخرها داشته باشند. کودکان مبتلا به بیماری آسم باید از شنا کردن خودداری کرده و یا از مکان‌های روباز برای شنا کردن استفاده کنند. نتایج یک تحقیق در دانشگاه لووین بروکسل نشان داد که شنا کردن در استخرهایی که با کلر ضدعفونی می‌شوند، کودکان را در معرض ابتلا به آسم و انواع آلرژی‌ها قرار می‌دهد. محققین تری‌کلرید نیتروژن را علت افزایش شیوع آسم در استخرهای سرپوشیده می‌دانند.

.

زیان های کلر آب استخر بر کودکان

زیان های کلر آب استخر بر کودکان

.

تری کلرید نیتروژن یک ماده محرک گازی است که به راحتی وارد ریه‌ها می‌شود. این ماده شیمیایی که تری کلرامین نیز خوانده می‌شود، زمانی آزاد می‌شود که آب کلردار با ادرار، عرق و یا سایر مواد آلی بدن شناگران واکنش انجام می‌دهد. البته اگر از کلر به مقدار و روش صحیح برای این منظور استفاده شود، بی‌خطر و موثر است، اما چون اغلب مقدار بسیار زیادی کلر برای ضد عفونی آب یا فضای استخرهای سرپوشیده استفاده می‌شود، باعث تحریک‌پذیری اعضای بدن می‌شود که در تماس با آب و هوای محیط استخر هستند و در نتیجه شناگران دائمی مستعد ابتلا به آلرژی‌ها و آسم می‌شوند.

همان طور که کلر با پروتئین‌های باکتری‌ها و دیگر موجودات ترکیب شده و آنها را نابود می‌کند، قادر است که با پروتئین‌های پوست نیز واکنش دهد. این واکنش موجب می‌شود که سلول‌های لایه شاخی پیوستگی خود را از دست داده و در نتیجه کارایی خود را از دست بدهد. این امر اساس  آسیب به پوست در اثر کلر می‌باشد. افرادی که پوست خشک و حساس دارند در اثر تماس با کلر آب دچار قرمزی، خشکی و در موارد شدیدتر خارش بدن می‌شوند. کلر موجود در استخر مخصوصا اگر زیاد باشد (بخصوص در افراد مستعد) می‌تواند موجب تحریک، خارش، سوزش و التهاب چشم‌ها شود. علائم حساسیت به صورت سرخی، سوزش، خارش و جوش‌های زیر پلک خود را نشان می‌دهد. افراد مستعد باید از عینک‌های مخصوص شنا که آب به داخل آنها نفوذ نمی‌کند، استفاده کنند.

کلر همچنین می‌تواند موجب ریزش موها شود. موهای رنگ شده به کلر بسیار حساس می‌باشند و در اثر تماس با کلر رنگ خود را از دست می‌دهند. استنشاق کلر از آب استخر در درازمدت به ریه‌ها (بخصوص در مبتلایان به ناراحتی‌های تنفسی و آسم) آسیب می‌رساند، اگر غلظت کلر به ‌درستی کنترل نشود، در درازمدت حتی ممکن است باعث برونشیت شود. گاز کلر محرک قوی پوست، مخاط و دستگاه تنفسی است. این گاز با رطوبت بدن ترکیب شده و تولید اسید می‏نماید و یک ماده خفه کننده نیز به شمار می‏رود، زیرا سبب انقباض شدید ماهیچه‏ های حنجره و تورم مخاط آن می‏شود.

.

اثر کلر استخر بر بدن

اثر کلر استخر بر بدن

.

یک متخصص پوست و مو گفت: خشکی پوست یکی ازعوارضی است که کلر موجود در آب استخر بر بدن وارد می‌کند و تا حدی با مصرف لوسیون‌های مرطوب کننده قابل جبران است.

دکتر آزاده الیاسی اظهار کرد: حساسیت‌های پوستی نیز در اثر پوشیدن لباس‌های شنا ایجاد می‌شود، استفاده از مایوها و کلاه های شنایی که مواد نایلونی و نفتی کمتری دارند تا حدود زیادی از این عارضه پیشگیری می کند. وی به پوست‌هایی با زمینه خشک و شدت تاثیرات کلر اشاره کرد و افزود: این نوع پوست ها علاوه بر خشکی موقتی ممکن است، پوست بدن را دچار اگزما کند که در این صورت فرد به مراجعه پزشک و درمان نیاز دارد.

الیاسی تاثیرات کلر بیش از حد استاندارد را بر پوست کودکان بیشتر دانست و عنوان کرد: والدین باید مراقب باشند تا کودکان ساعات زیادی در آب نمانند و از استخرهایی با میزان کلر استاندارد استفاده کنند. این متخصص پوست و مو با بیان اینکه تغییر رنگ موها پس از استخر مسئله شایع بین زنان است، ادامه داد: معمولا تغییر رنگ موهای بلوند و خاکستری و دکلره شده به علت وجود یون مس در آب استخر بوده و یا ناشی از لوله‌های مسی است که آب را به استخر می رسانند که به رنگ سبز درمی آیند.

وی ادامه داد: جهت پیشگیری از این تغییر رنگ باید از کلاه‌هایی در شنا استفاده کرد که مو را از گزند یون‌های مس محفوظ کند و یا با مصرف کرم های محافظتی در استخرهای رو باز از سلامتی مو محافظت کنند. این متخصص پوست و مو زگیل‌های متعدد در ناحیه کف دست یا پا را نیز به علت انتقال ویروس در استخر دانست و گفت: لازم است تا افراد در مکان هایی که امکان انتقال این ویروس وجود دارد از دمپایی استفاده کنند و همچنین افرادی که زگیل دارند باید تا بهبودی کامل از مراجعه به استخر جدا پرهیز کنند.

الیاسی در پایان گفت: جهت پیشگیری از انتقال ویروس باید قبل از ورود به استخر حتما پاها را در حوضچه‌های آب آهک شست و شو دهند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سایت تفریحی بانو 98
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1272
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 115
  • آی پی امروز : 51
  • آی پی دیروز : 72
  • بازدید امروز : 59
  • باردید دیروز : 120
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 15
  • بازدید هفته : 415
  • بازدید ماه : 415
  • بازدید سال : 32,753
  • بازدید کلی : 894,339
  • آمار